دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1)

آموزش برنامه‌نویسی و شبیه‌سازی ربات‌ها: مناسب برای افراد 8 تا 18 سال

این دوره فاقد تصویر است.

درباره این دوره آموزشی


 

دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1)، از مجموعه دوره‌های آموزش رباتیک پنجره علم است که به وسیله افراد متخصص و باتجربه برای افراد در محدوده سنی 8 تا 18 سال طراحی شده است (با وجود این حتی دانشجویان سال‌های اول و دوم دانشگاه نیز می‌توانند از ایده‌های این دوره آموزشی بهره‌مند شوند). این دوره شاد و آموزنده به منظور آموزش آسان و جذاب مفاهیم پیشنیاز علم رباتیک (مانند فهم مسئله، تحلیل آن، ارائه الگوریتم برای حل آن، خلاقیت و نوآوری، برنامه‌نویسی و شبیه‌سازی کامپیوتری ربات‌ها) ارائه شده است. به عبارت دقیق‌تر، ربات‌ها از دو بخش کلی سخت‌افزار (یعنی بدنه ربات، موتورها، چرخ‌ها و غیره) و نرم‌افزار (برنامه‌نویسی کامپیوتری) تشکیل شده‌اند. بهترین سخت‌افزارهای ربات‌ها در دنیای امروز بدون نرم‌افزار قدرتمند، کار زیادی ار دستشان بر نمی‌آید. این دوره، بر آموزش خلاقانه بخش نرم‌افزاری ربات‌ها به زبانی ساده و کاربردی می‌پردازد.

به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دنبال آن هستید که فرزند شما از طریق بازی و در فضایی امن، شاد و جذاب به یادگیری تفکر نقادانه و خلاقانه بپردازد و به مفاهیم مهم و کاربردی دنیای امروز مانند برنامه‌نویسی کامپیوتر و رباتیک علاقه‌مند شود، فرزند خود را در این دوره ثبت‌نام کنید.

در ادامه به توضیح دقیق دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1) می‌پردازیم. در هر زمان می‌توانید از طریق روش‌های ارتباطی که در ادامه ذکر شده است با ما تماس بگیرید.

 

ویژگی‌های دوره:

  • برگزاری دوره به صورت آنلاین (چت ویدئویی در گوگل میت) و تعاملی است. تعداد 10 جلسه و هر هفته 1 جلسه به مدت 1 الی 2 ساعت برگزار خواهد شد.
  • از مدرس‌های باسابقه و خلاق (استاد دانشگاه) برای تدریس دوره استفاده می‌شود.
  • ایجاد اعتماد به نفس در فرزند شما از طریق پیشرفت تدریجی (متناسب با سن و استعداد وی).

 

این دوره آموزشی شاد و کاربردی با استفاده از ساخت بازی‌های کامپیوتری متنوع به آموزش اصول و مفاهیم رباتیک، خلاقیت و انتقال دانش کدنویسی لازم برای رباتیک به مخاطبان می‌پردازد. این دوره، به هیچ وجه تدریس و سخنرانی یکطرفه از سوی استاد نیست، بلکه شیوه آموزشی آن بر اساس مشارکت دانش‌‌آموزان (و والدین محترمشان در صورت نیاز) در هر جلسه است. استاد و دانش‌آموز با مشارکت فکری به ساخت و شبیه‌سازی ربات‌ها می‌پردازند. این کار نیز به وسیله شبیه‌سازی رفتار ربات‌ها به وسیله برنامه‌نویسی در محیط جذاب نرم‌افزار اسکرچ (Scratch) انجام می‌شود. با این دوره آموزشی، فرزند شما نرم‌افزارهایی را در دنیای واقعی طراحی و پیاده‌سازی می‌کند که مسائل دنیای واقعی را حل می‌کند و به این وسیله در فناوری‌هایی که برای آینده مهم هستند (مانند رباتیک) مهارت پیدا می‌کند. بهترین بخش از این اتفاق این است که همه مفاهیم در حالی انتقال می‌یابد که کودک شما در حال بازی است!

 

 

فرزند شما در این دوره چه چیزی را کسب می‌کند؟

محتوای آموزشی اختصاصی کسب مهارت‌های مورد نیاز آینده از طریق یادگیری عملی

 

 

نرم‌‌افزار اسکرچ (Scratch) چیست؟

در دنیای امروز، خانواده‌ها و سازمان‌های آموزشی به دنبال بهترین راه‌های ممکن برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان خود هستند. زیرا فراگیری برنامه‌نویسی کامپیوتری در دنیای امروز غیر قابل انکار است. یکی از بهترین ابزارهای حال حاضر دنیا، نرم‌افزاری به نام اسکرچ است که توسط دانشگاه MIT (یکی از معتبرترین دانشگاه‌های صنعتی دنیا) توسعه داده شده است. 

اسکرچ یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است که محیط آموزشی غنی را برای افراد در هر سنی فراهم می‌کند. اسکرچ به شما امکان می‌دهد پروژه‌های تعاملی و غنی از رسانه، از جمله داستان‌های متحرک، گزارش‌های تصویری، پروژه‌های علمی، بازی‌ها و شبیه‌سازی‌ها را ایجاد کنید. محیط برنامه‌نویسی گرافیکی اسکرچ شما را قادر می‌سازد تا حوزه‌های مختلفی از دانش را تجربه کنید. اسکرچ مجموعه کاملی از ابزارهای چندرسانه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها برای ایجاد برنامه‌های کاربردی فوق‌العاده استفاده کنید و می‌توانید این کار را راحت‌تر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی انجام دهید. از بسیاری جهات، اسکرچ مهارت‌های حل مسئله را ارتقا می‌دهد - که در همه زمینه‌های زندگی مهم است و نه فقط برای علم برنامه‌نویسی. اسکرچ یک محیط بازخورد فوری را ارائه می‌دهد و به شما امکان می‌دهد منطق خود را سریع و آسان بررسی کنید. ساختار گرافیکی آن، ردیابی جریان اجرای برنامه‌ها و اصلاح روش تفکر شما را ساده می‌کند. در اصل، اسکرچ ایده‌های علوم کامپیوتر را در دسترس فرزند شما قرار می‌دهد. اشتیاق به یادگیری را افزایش، جستجوی دانش را تقویت و یادگیری عملی را از طریق اکتشاف و نوآوری تقویت می‌کند.

ما نیز در دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1) از نرم‌افزار اسکرچ برای آموزش برنامه‌نویسی و شبیه‌سازی ربات‌ها استفاده می‌کنیم.

 

 

فرزند شما در این دوره چه چیزهایی را یاد می‌گیرد؟

کسب مهارت‌های مورد نیاز آینده منطبق بر STEM و ROBOTICS.
یادگیری و توسعه مهارت‌های تحلیلی و تفکر منطقی.
ایجاد اعتماد به نفس برای ایجاد تغییر در دنیای واقعی.
 تحلیل و حل مسئله به همراه خلاقیت.

 

 

در این دوره به شبیه‌سازی کامپیوتری چندین ربات می‌پردازیم. یکی از ربات‌های معروف و جذاب که در بسیاری از کلاس‌های رباتیک مورد بررسی قرار می‌گیرند، ربات تعقیب خط (line follower robot) است. تصویری از این ربات را در پایین مشاهده می‌کنید. در این دوره آموزشی با استفاده از برنامه‌نویسی کامپیوتری در محیط اسکرچ، این ربات محبوب را شبیه‌سازی می‌کنیم. افزون بر این، ربات‌های دیگری را نیز شبیه‌سازی می‌کنیم. برای مشاهده جزئیات دوره آموزشی به مطالعه بخش سرفصل‌های دوره بپردازید.

 

 

 

این دوره برای چه کسی مفید است؟

این دوره برای کسانی است که مشتاق کشف دنیای رباتیک و علوم کامپیوتر هستند. این دوره اصول برنامه‌‌نویسی یعنی یکی از ملزومات رباتیک را به زبان ساده توسط اسکرچ آموزش می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک دوره مناسب برای دانش‌آموزان یا به عنوان یک راهنمای خودآموز استفاده شود. این دوره همچنین می‌تواند در سطح دانشکده برای آموزش مفاهیم ابتدایی برنامه‌نویسی به دانشجویان جدید‌الورود یا به عنوان یک مقدمه برای واحد درسی مبانی برنامه‌نویسی استفاده شود. معلمان عزیزی که می‌خواهند از اسکرچ در کلاس درس استفاده کنند نیز می‌توانند از مثال‌های متنوع و کاربردی این دوره بهره‌مند شوند. ورود به دنیای اسکرچ، بسیار آسان است. این دوره هیچ تجربه برنامه‌نویسی قبلی را نیاز ندارد و در بیشتر موارد، هیچ ریاضیات پیچیده‌ای در آن به کار برده نمی‌شود. اگر هیچ تجربه‌ای در برنامه‌نویسی کامپیوتر ندارید یا اصلاً از آن می‌ترسید بهتر است با این دوره سفر خود را شروع کنید.  

 

دوره آمادگی رباتیک (سطح 1) پنجره علم، نه تنها به یادگیری برنامه‌نویسی بلکه به ساختن شخصیت فرزندتان نیز کمک می‌کند. یادگیری مبتنی بر بازی، کودکان را تشویق می‌کند تا به کاوش، ایده‌پردازی، تلاش، اشتباه کردن و یادگیری از آنها بپردازند. در نتیجه، فرزند شما به یک یادگیرنده‌ی کنجکاوِ مادام‌العمر، یک متفکر خلاق، و یک مبتکر مطمئن تبدیل می‌شود.

 

 

لوازم مورد نیاز برای حضور در کلاس:

1. کامپیوتر یا لپ‌تاپ (اگر به کامپیوتر دسترسی ندارید می‌توانید از گوشی هوشمند خود استفاده کنید).

2. نرم‌‌افزار اسکرچ (برای دانلود و نصب آن روی کامپیوتر از این لینک استفاده نمایید. اگر امکان نصب آن در کامپیوتر یا گوشی هوشمند‌تان وجود ندارد از نسخه آن‌لاین آن که نیازی به نصب ندارد استفاده کنید.)

 

 

برخی از سوالات شما

فرزند من چگونه پروژه‌های رباتیک را یاد می‌گیرد و می‌سازد؟

پاسخ: ساخت ربات‌های از دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل می‌شود. منظور از سخت‌افزار همان اجزای فیزیکی و مکانیکی ربات است. در دوره آمادگی رباتیک سطح 1 به اصول طراحی نرم‌افزار ربات‌ها می‌پردازیم. در این دوره به مفاهیم اساسی کنترل ربات توسط نرم‌افزار اشاره می‌شود و با مثال‌های مختلف و به زبانی ساده و سرگرم‌کننده آموزش داده می‌شود. پس از ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین، فرزند شما شبیه‌سازی نرم‌افزاری ربات‌ها را در کلاس از استاد می‌آموزد و به کمک استاد می‌تواند پروژه‌های نرم‌افزاری را انجام دهد. در هر کلاس، فرزند شما مسائل دنیای واقعی را حل می‌کند و محصولات دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند که در واقع کار می‌کنند! مربی در حین ساختن پروژه‌های نرم‌افزاری به فرزند شما کمک می کند تا یاد بگیرد.

 

آیا همه مطالب در کلاس آنلاین به دانش‌آموز انتقال داده می‌شود؟

پاسخ: خیر. با توجه به تفاوت موجود بین شرکت‌کنندگان (مانند سن، سطح یادگیری و تجربه‌های شخصی)، احتمالاً همه شرکت‌کنندگان دریافت یکسانی از مطالب جلسات آنلاین نخواهند داشت و به همین دلیل یک گروه تلگرامی پشتیبان نیز برای این دوره وجود دارد. دانش‌آموزان در بین دو جلسات آن‌لاین می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند و توسط مربی‌ها پاسخ‌شان را دریافت کنند.‌ این گروه تلگرامی حتی تا 9 ماه پس از اتمام دوره، فعال و پاسخگو خواهد بود.


آیا یادگیری اسکرچ و شبیه‌سازی ربات‌ها توسط آنها سخت است؟

پاسخ : خیر. نرم‌افزار اسکرچ توسط یکی از معتبرترین دانشگاه‌های صنعتی دنیا به نام MIT برای بچه‌ها و نوجوانان طراحی  و توسط STEM.org تایید شده است. بنابراین فرزند شما قادر خواهد بود بدون هیچ چالشی آن را یاد بگیرد. علاوه بر این، کلاس های آنلاین آمادگی رباتیک، کاملاً تعاملی و دوسویه است و توسط استاد متخصص هدایت می‌شود که به کودک شما کمک می‌کند تا بهترین دریافت مطلب را داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که یادگیری واقعی توسط فرزند شما صورت می‌پذیرد.


فرزند من از این دوره آنلاین آمادگی رباتیک چه خواهد آموخت؟

در دوره آنلاین آمادگی رباتیک (سطح 1) فرزند شما علم، فناوری و کدنویسی را به صورت عملی یاد خواهند گرفت. این دوره ترکیبی عالی از سرگرمی و یادگیری را ارائه می‌دهد که خلاقیت و نوآوری کودک شما را گسترش می‌دهد. دوره آموزشی ما برای کودکان، مفاهیم علوم، مکانیک، الکترونیک و کدنویسی را برای ایجاد ربات‌هایی که مسائل دنیای واقعی را حل می‌کنند، ترکیب می‌کند.

نه تنها این دوره به یادگیری مفاهیم علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) به فرند شما کمک می‌کند، بلکه برای ایجاد مهارت‌های کلیدی قرن 21 مانند خلاقیت، تفکر انتقادی، ارتباطات و حل مسئله نیز کار می‌کند. در این دوره آنلاین، فرزندان شما یاد می‌گیرند که انواع ساختارهای ربات شبیه‌سازی کنند و آنها را برای انجام وظایف خاص برنامه‌ریزی کنند.

فرزند شما خواهد فهمید که علوم، فناوری، ریاضی ابزارهایی برای حل مسائل دنیای واقعی هستند و بنابراین علاقه بیشتری به یادگیری این موضوعات در مدرسه نشان می‌دهند. در نتیجه، فرزند شما مفاهیم را بهتر درک می‌کند و حتی در دوره‌های تحصیلی معمولی نیز عملکرد خوبی خواهد داشت. 

علاوه بر این، فرزند شما شخصیتی قوی پیدا می کند و اعتماد به نفس زیادی برای رویارویی با آینده به دست می‌آورد. بنابراین دوره آموزشی آنلاین آمادگی رباتیک مزایای زیادی برای کودک شما خواهد داشت.


برنامه زمانی برگزاری کلاس‌های چگونه است؟

پاسخ: کلاس‌ها به صورت آنلاین و در روزهای پنج‌شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.


اگر فرزندم جلسه‌ای را غیبت کند چه می‌شود؟

پاسخ: از آنجایی که این کلاس‌های به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، قابلیت رکورد (ضبط) شدن برای آنها وجود دارد. می‌توانید از مربی خود بخواهید که فیلم کلاس‌ها را در اختیار شما قرار دهد. پس از تماشای فیلم، سوالات خود را در گروه پشتیبانی تلگرامی مطرح کنید تا ابهامات احتمالی شما برطرف شود. جلسات آنلاین در طول امتحانات و رویدادهای از این دست برای دانش‌آموزان متوقف می‌شود و پس از اتمام رویدادها، از سر گرفته می‌شود. 


آیا فرزند من می‌تواند ایده‌ها، پروژه‌ها یا شبیه‌سازی ربات خود را با اسکرچ بسازد؟

پاسخ: کاملا! در واقع این هدف این نهایی دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1) است. نرم اسکرچ بسیار جذاب و آسان است و به کودک شما اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را پیاده‌سازی کند و آنها را در دنیای واقعی بسازد. همانطور که کودک شما کلاس‌های آنلاین این دوره را طی می‌کند، خواهید دید که ایده‌ها و تصورات فرزندتان به واقعیت می‌پیوندد.


چگونه می توانم رباتیک را به صورت آنلاین به فرزندم آموزش دهم؟

پاسخ: شما می‌توانید با ثبت نام در دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1) پنجره علم، برنامه‌نویسی و شبیه‌سازی ربات‌ها را به فرزند خود آموزش دهید. روش‌های طراحی الگوریتم و  برنامه‌نویسی بازی‌ها و شبیه‌سازی ربات‌ها را در جلسات آنلاین یاد می‌گیرید و در خانه خود مطالب را به فرزندان‌تان آموزش می‌دهید. این دوره آموزشی محتواهای آموزشی و برنامه‌های درسی مختلفی را برای کودکان در سنین مختلف فراهم می‌کند تا بتوانند به طور موثر یاد بگیرند. شما می‌توانید تمرین‌های این دوره را به یک مسابقه خانگی تبدیل کنید و در یک رقابت سازنده با فرزندان‌تان، اوقات خاطره‌انگیز، مفید و مفرحی را ایجاد کنید. حتی‌ می‌توانید رقابتی در سطح دوستان یا اقوام برگزار کنید که هدف آن حل مسائل و پروژه‌های این دوره است. از این‌رو، پیشنهاد می‌کنیم که به صورت گروهی ثبت‌نام نمایید.


چگونه فرزندم را وارد رشته رباتیک کنم؟

پاسخ: رباتیک مکانی عالی برای رشد علاقه فرزند شما به علم و فناوری است. رباتیک به کودک کمک می کند تا اعتماد به نفس، خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله را که در آینده وی بسیار مورد نیاز است، توسعه دهد. بنابراین، امروزه برخی از والدین در سراسر جهان می‌خواهند فرزندان خود را وارد دوره‌های رباتیک نمایند.

بسیاری از والدین سعی می کنند با خرید برخی از کیت های رباتیک موجود، فرزندان خود را وارد رشته رباتیک کنند. با این حال، رباتیک یک موضوع پیچیده است و یادگیری آن با حضور در دوره‌های مناسب مانند این دوره آموزشی، مسیر را برای شما لذت بخش می‌‌کند. 


آیا بچه‌ها می‌توانند رباتیک یاد بگیرند؟

پاسخ: یادگیری رباتیک به این معنا نیست که بچه‌ها روز بعد شروع به ساخت ربات‌هایی می‌کنند که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند! بنابراین اگر انتظار شما این است که فوراً برای فرزندتان شغلی در رباتیک پیدا کنید، تصور اشتباهی در ذهن دارید! در عوض، رباتیک باید به عنوان راهی برای کمک به کودکان برای درک نحوه استفاده از علوم، فناوری، کدنویسی، ریاضیات و غیره در زندگی واقعی استفاده شود. بنابراین آنها می‌توانند آنچه را که در کلاس‌های خود یاد می‌گیرند به دنیای واقعی پیوند دهند.

هنگامی که بچه ها این موضوع را درک کنند، به این موضوعات علاقه پیدا می‌کنند و کنجکاوی بیشتری برای یادگیری نشان می‌دهند. علاوه بر این، از آنجایی که رباتیک شامل حل مشکلات و ساختن پروژه‌های دنیای واقعی می‌شود، بچه‌ها نیز مهارت‌های حل مسئله را یاد می‌گیرند و خلاق‌تر و مبتکرتر می‌شوند. این مهارت‌ها بسیار مفید هستند زیرا رباتیک، به جایگزین بسیاری از مشاغل شده و خواهد شد و مشاغل باقی‌مانده نیز در آینده به آنها نیاز دارند. اینگونه است که کلاس‌های آنلاین رباتیک برای کودکان به فرزند شما کمک می‌کند تا برای آینده آماده شود.


این دوره به سواد برنامه‌نویسی فرزندم کمک می‌کند؟ بعد از این دوره کودکان می‌توانند در چه دوره‌های آموزشی دیگری شرکت کنند؟

پاسخ: فرزند شما پس از اتمام این دوره می‌تواند بسیار راحت‌تر از سایر افراد، وارد مرحله یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی حرفه‌ای و دانشگاهی مانند C یا ++C یا پایتون یا MATLAB، یا زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب مانند PHP و HTML یا جاوااسکریپت شود. زیرا مبانی تفکر خلاقانه و منطقی را در دوره آمادگی رباتیک برای کودکان و نوجوانان (سطح 1) به صورت تصویری و عملی فرا گرفته است. همه این زبان‌های برنامه‌نویسی یکی از منبع درآمد عالی برای برنامه‌نویسان هستند. برای مشاهده جزئیات هر یک از دوره‌های آموزشی این زبان‌های برنامه‌نویسی روی نام آنها کلیک کنید.


آیا این دوره دارای سطح بالاتری است؟ موضوع آن چیست؟

پاسخ: بله. در سطح 1، اصول تفکر منطقی، برنامه‌نویسی و شبیه‌سازی کامپیوتری ربات‌ها آموزش داده می‌شود. یعنی تاکید بر روی بخش نرم‌افزاری ربات‌هاست. در سطح 2، یک گام به سخت‌افزار ربات‌ها نزدیک می‌شویم و نحوه کار با میکروکنترلرهای در طراحی ربات‌های واقعی را می‌آموزیم. میکروکنترلرها به ما اجازه می‌دهند آنچه را که در محیط نرم‌افزاری شبیه‌سازی کرده‌ایم به قطعات مختلف ربات مانند چرخ‌ها، سنسورها متصل کنیم.


سوال دارید؟

آیا سوالی در مورد این دوره دارید؟
با ما تماس بگیرید

برای ما «پیام ایمیلی» بفرستید

info.sciwin@gmail.com

از «فرم تماس با ما» استفاده کنید

لینک فرم

شماره تماس «مشاوره تلفنی»

09960582070

آی‌دی پشتیبانی تلگرامی

@SciWin_admin

مدرس دوره


داود حسن زاده

مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت درخشش آینده‌نگاران پیشگام

دکترای ریاضی و استادیار گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی اراک هستم. مدیرعامل شرکت درخشش آینده‌نگاران پیشگام هستم. این شرکت در زمینه برنامه‌نویسی کامپیوتر فعالیت می‌کند. بسیار علاقه‌مند به تدریس دروس مختلف ریاضیات و پژوهش در زمینه‌ جبرجابه‌جایی هستم. برنامه‌نویسی و کارآفرینی از دیگر زمینه‌های فعالیت اینجانب است.

سرفصل‌های این دوره آموزشی


در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • معرفی دوره و نقشه راه آن (کجا هستیم و به کجا می‌رویم)؛
  • درباره اینکه ربات‌ها چه هستند، ویژگی‌های آنها چیست و دسته‌بند‌ی انواع ربات‌ها  با هم گفتگو می‌کنیم.
  • کاربردهای ربات‌ها در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی را بیان می‌کنیم.
  • اجزای سازنده ربات‌ها را بررسی می‌کینم. ساخت هر ربات به طور کلی شامل سه بخش است: طراحی، ساخت سخت‌افزار، کد‌نویسی نرم‌افزار.
  • شبیه‌سازی چیست؟ چرا و چگونه می‌توان ربات‌ها را شبیه‌سازی کرد؟
  • تحویل فرم‌های تعیین سطح به دانش‌آموزان. این فرم‌ها و اطلاعات حاصل از آنها به مدرس دوره کمک می‌کند که در کنار سایر ابزارهای سنجش دوره، محتوای آموزشی متناسب با هر دانش‌آموز را تهیه و ارائه نماید.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

 

کنترل هر ربات بر عهده نرم‌افزار آن است. نرم‌افزارها توسط فرد یا تیم سازنده ربات، توسعه داده می‌شوند. پس اگر به دنبال یادگیری اصولی رباتیک هستید باید مفاهیم برنامه‌نویسی مانند طراحی الگوریتم یا حل مسئله را یاد بگیرید.

 

در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود)
  • بیان اهمیت برنامه‌نویسی کامپیوتری در طراحی ربات‌ها.
  • نشان دادن اینکه طراحی الگوریتم و استراتژی حل مسئله، گام اول در برنامه‌‌نویسی کامپیوتر است.
  • پاسخ به این سوال: آیا برنامه‌نویسی کامپیوتر بدون کدنویسی هم وجود دارد؟ 
  • آشنایی با محیط برنامه‌نویسی اسکرچ ( اسکرچ چیست؟، دانلود و نصب برنامه اسکرچ، معرفی محیط کاربری، معرفی بلوک‌ها، انتخاب بلوک‌ها و اجرای کد)
  • آشنایی با ایجاد حرکت در کاراکترها (اشیاء)، تغییر ظاهر آنها و ساخت انیمیشن در اسکرچ (مانند حرکت و تغییر ظاهر کاراکتر در انیمیشن ساده زیر).

 

انیمیشن

 

  • آشنایی با متغیرها و کاربردهای آن در برنامه‌نویسی (هر ربات بر اساس ویژگی‌هایش با اطلاعات مختلفی مانند مکان، زاویه، سرعت، فاصله و غیره سروکار دارد که باید آنها را در متغیرهایی ذخیره و سپس پردازش کرد). به گوشه سمت چپ و بالا از تصویر زیر توجه کنید، اینها دو متغیر هستند که مختصات افقی و عمودی کاراکتر را نمایش می‌دهند.

 

متغیرها

 

  • آشنایی با استفاده از عملگرهای حسابی در برنامه‌نویسی.  ربات‌ها بر اساس وظیفه خود، اطلاعات مختلف مانند مکان، زاویه، سرعت، فاصله و غیره را پردازش می‌کنند. این پردازش‌ها شامل محاسبات ریاضی است.

 

عملگرها

 

  • چگونه می‌توان مسیر جریان اجرای کدها را بر اساس شرایط مشخصی تغییر داد؟ آشنایی با ساختارهای شرطی. ربات‌ها مدام در حال تصمیم‌گیری هستند و تحت شرایط مشخصی، نسبت به عمل خاصی اقدام می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر فاصله یک ربات متحرک تا دیوار کمتر از 5 سانتی‌متر است، آن‌گاه توقف می‌کند. برای برنامه‌نویسی ربات‌ها، از ساختارهای شرطی به وفور استفاده می‌شود.

 

 

  • آشنایی با عملگرهای منطقی و کاربردهای آن. با استفاده از اینها می‌توان برنامه‌های پیچیده‌تری برای ربات‌ها نوشت.

 

 

  • آشنایی با حلقه‌های تکرار. ربات‌ها به طور مداوم در حال تکرار انجام عملیات‌هایی هستند. برای برنامه‌نویسی رفتارهای تکراری در ربات‌ها، از حلقه‌های تکرار استفاده می‌شود.

 

 

  • ساخت یک بازی کامپیوتری ساده به نام «کم و بیش» با استفاده از مفاهیم ساختارهای شرطی و حلقه‌های تکرار.
  • انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

 

 

در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود).
  • آشنایی با روش برنامه‌نویسی تشخیص فاصله اشیا.
  • آشنایی با روش برنامه‌نویسی تشخیص برخورد اشیا با یکدیگر.
  • ساخت بازی کامپیوتری ماز.

 

 

  • شبیه‌سازی و برنامه‌نویسی ربات تعقیب خط:

 

 

یک نمونه از شبیه‌سازی و برنامه‌نویسی ربات تعقیب خط را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

  • انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

 

در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود).
  • آشنایی با تکنیک انتشار و دریافت پیام.
  • آشنایی با تبدیل شکلک‌ها به یک قلم نقاشی. 
  • آشنایی با مفهوم تابع برای نوشتن برنامه‌های پیچیده.
  • آشنایی با توابعی که دارای آرگومان ورودی هستند.
  • آشنایی با تکنیک ایجاد کپی‌های دلخواه از شکلک‌ها و تکثیر آنها به تعداد مورد نیاز در پروژه.
  • انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

 

برنامه‌نویسی ربات‌ها همواره با چالش‌های فکری فراوانی همراه است. برای شبیه‌سازی موفق ربات‌های واقعی نیز باید بتوانیم راه‌حل‌های مناسبی برای این چالش‌ها داشته‌ باشیم. ایده‌هایی که ممکن است نیاز به انبوهی از کدنویسی داشته باشد و باید نظم مناسبی بین آنها پیاده‌سازی کنیم. ساخت یک بازی کامپیوتری جذاب و نسبتاً پیچیده به درک بهتر ما از برنامه‌نویسی کمک می‌کند و ذهن ما را برای مواجهه با چالش‌های برنامه‌نویسی ربات‌ها آماده می‌کند.

در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود).
  • بازی نبرد توت فرنگی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در این جلسه به بیان دقیق جزئیات کدنویسی این بازی می‌پردازیم. برای برنامه‌نویسی این بازی، از همه مطالب جلسات قبلی به صورت موثری استفاده می‌شود. معمولاً برنامه‌نویسی ربات‌ها نیز از چنین پیچیدگی برخوردار است. لذا انجام چنین برنامه‌نویسی‌های می‌تواند به مخاطب برای برنامه‌نویسی ربات‌هایش در آینده کمک کند.

 

 

  • انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

همان طور که در جلسه قبل به آن اشاره شد،‌ ساخت یک بازی کامپیوتری جذاب و نسبتاً پیچیده به درک بهتر ما از برنامه‌نویسی کمک می‌کند و ذهن ما را برای مواجهه با چالش‌های برنامه‌نویسی ربات‌ها آماده می‌کند. در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود).
  • در این جلسه با مفهوم بسیار مهم «لیست‌ها» در برنامه‌نویسی کامپیوتری آشنا می‌شویم.
  • بازی مار و پله را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در این جلسه به بیان دقیق جزئیات کدنویسی این بازی می‌پردازیم. برای برنامه‌نویسی این بازی، از همه مطالب جلسات قبلی و مفهوم لیست‌ها به صورت موثری استفاده می‌شود.  ساخت بازی کامپیوتری جذاب و نسبتاً پیچیده مار و پله به درک بهتر ما از برنامه‌نویسی کمک می‌کند.

 


  • انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

اکنون و پس از یادگیری مفاهیم پایه و اصلی برنامه‌نویسی در جلسات قبل، می‌توانیم دوباره چندین ربات معروف را با استفاده از برنامه‌نویسی کامپیوتری به صورت گرافیکی شبیه‌سازی کنیم. در این جلسه، ضمن بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل، به برنامه‌‌نویسی و شبیه‌سازی گرافیکی رباتی می‌پردازیم که که اشياء مشخصی را تعقیب می‌کند. این ربات به نام follow me معروف است. 


 

 سایر موارد این جلسه:

  • انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود).
  • برنامه‌نویسی رباتی که تلاش می‌کند از شئ مشخصی فرار کند.

 

 

  •  انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

 

در این جلسه به مطالب زیر می‌پردازیم:

  • مرور سریع مطالب جلسه قبل.
  • بررسی پاسخ تکالیف جلسه قبل (ممکن است بخشی از این بررسی در طول هفته و در کانال تلگرامی پشتیبانی دوره انجام شود).
  • ربات گریپر (gripper) چیست؟ چطور می‌توان از یک ربات گریپر برای برداشتن اتوماتیک اشیاء و جابه‌جا کردن آنها استفاده کرد؟ در این جلسه به برنامه‌نویسی یک ربات گریپر می‌پردازیم.



  •  انجام تمرین گروهی: با هم یک بازی ساده را می‌سازیم.
  • ارائه تکلیف هفتگی به دانش‌آموزان. مخاطبین این دوره تا جلسه هفته آینده باید نسبت به انجام این تکالیف اقدام نمایند. این تمرین‌ها به منظور مشارکت عملی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند.

در این جلسه به توضیح در مورد ادامه راه در دنیای رباتیک می‌پردازیم:

  • آیا این دوره توسط دوره‌های بعدی ادامه خواهد داشت؟
  • ریاضیات در دنیای رباتیک چه نقشی دارند؟ 
  • شبیه‌سازی یک ربات با دو درجه آزادی با استفاده از مطالبی از دنیای ریاضی.


ثبت‌نام دوره


ابتدا، تخفیف‌های ما را مطالعه کنید:

به افرادی که به صورت گروهی ثبت‌نام‌ می‌کنند، تخفیف‌های جذابی داده می‌شود. حداقل تعداد اعضای گروه و میزان تخفیفی که به آنها تعلق می‌گیرد در جدول زیر نشان داده شده است.

میزان تخفیف حداقل نفرات مبلغ پرداختی هر نفر (تومان)
%15 5 نفر 2,550,000
%20 10 نفر 2,400,000
%30 15 نفر 2,100,000
%40 20 نفر 1,800,000
(پیشنهاد ویژه برای مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها)
%50
25 نفر 1,500,000

برای استفاده از تخفیف‌ها، پیش از ثبت‌نام در دوره‌ با ما تماس بگیرید. شماره تماس: 09960582070

هزینه ثبت‌نام: 3,000,000 تومان 2,700,000 تومان

پلاک کلاس ظرفیت خالی توضیحات
29 25
جلسات به صورت هفتگی در روزهای پنج شنبه به صورت آنلاین و به مدت 1 ساعت برگزار خواهد شد. در صورت تمایل به پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام به صورت ماهانه، ابتدا یک حساب کاربری در پنجره علم ایجاد کنید و سپس وارد حساب کاربری خود شده و گزینه پرداخت دوره مورد نظر خود را از ستون پرداخت ماهانه انتخاب کنید.
در حال اتصال به بانک هستید. لطفاً صبور باشید ...

سوالات متداول


دوره‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

پس از ثبت‌نام موفق در دوره آموزشی، آن دوره به لیست کاربر پنجره علم اضافه می‌شود. وارد صفحه کاربری خود شوید و از منوی صفحه کاربری روی «دوره‌های آموزشی من» کلیک کنید. این گزینه در قسمت خرید‌های من از منوی مذکور وجود دارد. در صفحه دوره‌های آموزشی من و روبروی نام هر دوره، لینک ورود به جلسه وجود دارد. توجه کنید که این لینک فقط در طول برگزاری دوره فعال است.

پس از ثبت‌نام موفق در دوره آموزشی، آن دوره به لیست کاربر پنجره علم اضافه می‌شود. وارد صفحه کاربری خود شوید و از منوی صفحه کاربری روی «دوره‌های آموزشی من» کلیک کنید. این گزینه در قسمت خرید‌های من از منوی مذکور وجود دارد. در صفحه دوره‌های آموزشی من و روبروی نام هر دوره، لینک دانلود فایل‌های دوره وجود دارد.

حداقل و حداکثر نفرات هر دوره توسط مدرس محترم مشخص می‌شود. به منظور حفظ کیفیت دوره‌های آموزشی پنجره علم، دوره‌ها با حضور حداکثر 35 نفر برگزار می‌گردند.

برای مشاهده پیشنیازهای دوره و سایر جزئیات به قسمت توضیحات دوره مراجعه کنید.

انصراف فقط تا قبل از برگزاری جلسه دوم دوره امکانپذیر است. در صورت انصراف، 25 درصد از مبلغ پرداختی شهریه کاسته می‌شود و مابقی عودت داده می‌شود.

هر دانشپذیر، تا 9 ماه پس از آغاز دوره، امکان مشاهده و دانلود محتوای دوره را دارد.